Procedura diagnozowania ryzyka dysleksji rozwojowej
oraz badań uczniów dyslektycznych
w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Rawiczu
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz.1591)
- Rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1643)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2017r. poz. 1534 ze zm.)
Informacje podstawowe: Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu trzeciej klasy szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej.
– Pierwsza diagnoza mająca na celu rozpoznanie u ucznia ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się powinna być przeprowadzona w klasach II – III (I etap edukacyjny). W wydanej wówczas opinii zalecone zostają formy i metody pracy z dzieckiem mające na celu wyrównanie stwierdzonych podczas badań deficytów w rozwoju percepcyjnomotorycznym oraz usprawnienie (z wykorzystaniem specjalnych metod terapeutycznych) umiejętności czytania, pisania, liczenia, np. na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych.
– Na II etapie edukacyjnym przeprowadzana jest specjalistyczna diagnoza ucznia, u którego rozpoznano wcześniej ryzyko wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się. Na tym etapie edukacyjnym może zostać wydana opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się po odbyciu przez ucznia minimum sześciomiesięcznej terapii pedagogicznej mającej na celu niwelowanie wykrytych deficytów rozwojowych wpływających na proces pisania (pod kątem jakości graficznej pisma, poprawności zapisu, czytania).
PROCEDURY:
- Diagnozy poziomu ryzyka dysleksji u dzieci ośmioletnich dokonujemy na wniosek rodziców (wzór nr 1) oraz w oparciu o opinię nauczyciela charakteryzującą rodzaj niepowodzeń szkolnych dziecka.
- W celu przeprowadzenia badań pod kątem dysleksji, dysgrafii, dysortografii rodzice (prawni opiekunowie) ucznia lub pełnoletni uczeń składają wniosek do poradni:
– rodzice wypełniają wniosek – wzór nr 1,
– pełnoletni uczeń wypełnia wniosek – wzór nr 2.
3. Do wniosku należy dołączyć Informację o specyficznych trudnościach
ucznia w czytaniu i/lub pisaniu – załącznik A (wypełnia nauczyciel
języka polskiego).
4. Wnioskodawcy dostarczają co najmniej dwa sprawdziany ortograficzne
lub inne prace pisemne, które pozostaną w indywidualnych teczkach
badanych oraz zeszyty szkolne ucznia (w miarę możliwości od
najwcześniejszego okresu nauki w szkole).
5. W celu ustalenia dysleksji przeprowadzane jest badanie pedagogiczne
i psychologiczne.
6. W przypadku słabej znajomości zasad pisowni i ewidentnych zaburzeń o
charakterze dyslektycznym, uczeń musi zgłosić się na kolejne badanie
pedagogiczne po opanowaniu wiadomości o zasadach pisowni.
7. Po zdiagnozowaniu u ucznia deficytów rozwojowych mających wpływ na
otrzymaniu opinii stwierdzającej dysleksję, dysortografię lub dysgrafię
uczeń zobowiązany jest pracować nad poprawą umiejętności pisania
i/lub czytania do czasu następnego badania w poradni, jest także
zobowiązany do przechowywania wykonywanych ćwiczeń.
Wskazana jest kontrola pracy ucznia przez rodziców, a także nauczyciela
języka polskiego lub specjalistę szkolnego.
8. Badania w celu zdiagnozowania dysleksji, dysortografii i dysgrafii oraz
wydania opinii poradnia wykonuje przez cały rok szkolny.