Dysleksję rozwojową można zdiagnozować, gdy stwierdza się:
- prawidłowy rozwój umysłowy ( tzw. „norma intelektualna”)
 - obecność istotnych opóźnień rozwoju funkcji stanowiących podstawę do wykształcenia się umiejętności czytania i pisania ( słuchowo-językowych, wzrokowo- przestrzennych, ruchowych i integracji tych funkcji)
 - wczesne występowanie trudności w czytaniu i pisaniu (od początku nauki szkolnej, w zerówce i klasie pierwszej
 - trudności w czytaniu lub pisaniu są nasilone i długotrwałe, nie ustępują zaraz po podjęciu pomocy w domu, a nawet w pierwszym okresie terapii
 
Nie rozpoznaje się dysleksji rozwojowej, gdy trudności:
- są jedynie wynikiem złego funkcjonowania narządów zmysłu (niedosłuchem lub wadą wzroku)
 - należą do oznak inteligencji niższej niż przeciętna lub upośledzenia umysłowego
 - są skutkiem schorzenia neurologicznego ( np. mózgowe porażenie dziecięce, epilepsja)
 - są wyłącznie wynikiem zaniedbania środowiskowego i dydaktycznego, najczęściej wówczas początkowo dziecko nie ma trudności, pojawiają się one i konsekwentnie nasilają w starszych klasach szkoły podstawowej.
 
Co powinni robić rodzicie dzieci dyslektycznych?
- zrozumieć problem dziecka ( czyli to, że dziecko nie jest leniwe czy niezdolne, że po prostu potrzebuje właściwie ukierunkowanej pomocy)
 - poznać mocne strony dziecka
 - umacniać w dziecku pozytywne wartości, zainteresowania
 - zapewnić mu warunki do pracy
 - wzmacniać pozytywnie, czyli nagradzać pochwałą nawet za drobne sukcesy
 - nadzorować systematyczną pracę
 - analizować trudności dziecka
 - nauczyć korzystania ze słownika ortograficznego
 - czytać wspólnie z dzieckiem
 - pobudzać u dziecka potrzebę czytania dla przyjemności
 - ćwiczyć pisanie z pamięci.
 
Czego rodzice dzieci dyslektycznych robić nie powinni?
- nie tłumaczyć trudności dziecka wyłącznie lenistwem
 - nie porównywać z rówieśnikami, czy rodzeństwem
 - nie liczyć na natychmiastowe efekty
 - nie krytykować i nie ośmieszać
 - nie podważać autorytetu nauczycieli i terapeutów
 - nie usprawiedliwiać niechęci do wykonywania ćwiczeń
 - nie odrabiać za dziecko prac domowych
 - nie poprawiać błędów w pracach pisemnych – dziecko powinno nauczyć się pracować ze słownikiem ortograficznym.
 
Jak rodzice powinni zorganizować pracę dziecka w domu?
- dziecko powinno wykonywać zadania zawsze w tym samym miejscu, najlepiej przy własnym biurku i najlepiej o tej samej porze, bo to wspomaga gotowość dziecka do uczenia się
 - ważny jest odpoczynek przed przystąpieniem do ćwiczeń, gdyż dziecko pracuje sprawniej, gdy jest zrelaksowane
 - miejsce do pracy powinno być uprzątnięte, bez zbędnych przedmiotów przykuwających wzrok dziecka i rozpraszających jego uwagę
 - po jednej stronie biurka można ustawić zieloną roślinę, na którą dziecko będzie mogło skierować zmęczony czytaniem wzrok
 - trzeba zadbać o ciszę, wyłączyć telewizor, sprzęt grający
 - ponieważ mózg wymaga „rozgrzewki”, czyli ćwiczeń wstępnych, należy zadbać o to aby miały one charakter zabawy
 - w pracy warto wykorzystywać skojarzenia, dzięki którym więcej i lepiej się zapamiętuje
 - podczas ćwiczeń w czytaniu nie powinno się przybierać zbyt wygodnej pozycji, bo to rozleniwia i nie sprzyja aktywności umysłowej
 - należy zadbać o odpowiednie pomoce do ćwiczeń.
 
Zalecaną przez specjalistów formą wspierającą pracę i relaks dziecka są zajęcia ruchowe, w tym ćwiczenia kinezjologii edukacyjnej, które pozytywnie wpływają na:
- rozwój koncentracji, uwagi i pamięci,
 - umiejętność kontrolowania emocji
 - usprawnianie pracy obu półkul mózgowych, odpowiedzialnych za koordynację funkcji wzrokowych, słuchowych i ruchowych.