Obserwuj, czy Twoje dziecko słyszy ?
Sprawny słuch jest niezbędny do prawidłowego rozwoju dziecka. Dziecko uczy się rozpoznawać dźwięki otoczenia, słucha mowy, uczy się jej rozumienia i stopniowo nabywa umiejętność porozumiewania się z innymi przy pomocy języka mówionego. Ponadto zdobywa wiedzę o otaczającym świecie , uczy się rozumienia emocji i uczuć, uczy się zachowań społecznych. Uszkodzenie słuchu może uniemożliwić mu rozwój mowy. Jeżeli nie zostaną podjęte odpowiednie środki przeciwdziałające, dalsze negatywne skutki pojawią się podczas nauki czytania i pisania. Dziecko będzie miało problem z rozumieniem czytanego tekstu, co z kolei będzie miało wpływ na przyswajanie wiedzy.
Skutkom wczesnego uszkodzenia słuchu można zapobiec, jeśli dziecko otrzyma pomoc odpowiednio wcześnie – zanim ukończy 6 miesiąc życia. Badania przesiewowe słuchu prowadzone na oddziałach noworodkowych mają na celu wychwytywanie dzieci podejrzanych o niedosłuch. Niezależnie od wyniku badania przesiewowego zachęcam do obserwacji reakcji słuchowych i mowy u swego dziecka. Pamiętać należy, że każde dziecko ma swoje indywidualne tempo rozwoju. Umiejętności opisane w każdym przedziale wiekowym dziecko zdobywa stopniowo. Jeśli odpowiedź na dwa lub więcej pytań jest negatywna lub wątpliwa zgłoś się do swego lekarza rodzinnego.
Wiek |
Prawidłowości rozwoju |
Obserwuj, czy Twoje dziecko : |
do 3. miesiąca życia |
Od około 2 miesiąca życia niemowlę zaczyna głużyć ( gruchać ). Głużenie to gardłowe dźwięki przypominające k, g, ch. Jest to czynność odruchowa nie związana ze słyszeniem. W tym okresie dziecko zaczyna reagować uśmiechem na Twój widok. Swoje emocje wyraża płaczem lub gruchaniem. |
|
4 – 6 miesiąc życia |
Około 5 – 6 miesiąca życia niemowlę zaczyna gaworzyć. Świadomie, pod kontrolą słuchu naśladuje dźwięki przypominające mowę: samogłoski, spółgłoski, sylaby. Wypowiedzi przypominają najczęściej brzmieniem: ma, mu, da, di . Barwą głosu potrafi wyrażać emocje, np.: zadowolenie czy niezadowolenie. Dziecko z poważnym uszkodzeniem słuchu nie gaworzy. |
|
7 – 12 miesiąc życia |
Dziecko zaczyna łączyć sylaby w większe grupy.
Używa dźwięków naśladujących mowę do wyrażania emocji, czy potrzeb. Zaczyna różnicować usłyszane słowa dostosowując do nich swoje reakcje. Zaczyna reagować na swoje imię, rozumie proste polecenia, zakazy. Pod koniec pierwszego roku życia może wypowiadać 1-2 słowa ze zrozumieniem. |
|
13 – 24 miesiąc życia |
To okres, kiedy dziecko opanowuje podstawowy zasób słów określających osoby, przedmioty ze swojego otoczenia.
Gwałtownie rozwija się rozumienie mowy. Dziecko stopniowo poszerza zasób słownictwa. Zaczyna spontanicznie łączyć elementy swego słownika w kombinacje dwuwyrazowe. Pod koniec drugiego roku życia słownik dziecka może składać się z ponad 50 słów. |
chodź, podaj piłkę …?,
|
3 – 4 rok życia |
Język dziecka w tym okresie życia jest już dość dobrze ukształtowany.
Dziecko potrafi opowiedzieć prostą bajkę lub wymyśloną historyjkę. Jego mowa jest na ogół zrozumiała, także dla obcych. |
|
4-5 rok życia |
Systematycznie rozwija się uwaga słuchowa, powiększa się zasób słownictwa |
|
Niniejsze informacje zaczerpnięto z książeczki Programu Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków „Matko, czy Twoje dziecko słyszy? ” opracowanej przez dr Marzannę Radziszewską Konopkę.
Rawicz, 03.03.2011 r