STATUT PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ w RAWICZU
Tekst jednolity z dnia 26 sierpnia 2019 roku
§1
Postanowienia ogólne
- Nazwa poradni „ Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Rawiczu”.
- Siedziba poradni : ul. Grota Roweckiego 9E 63 – 900 Rawicz.
- Organem prowadzącym poradnię jest Powiat Rawicki.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Wielkopolski Kurator Oświaty.
- Poradnia zasięgiem działania obejmuje gminy: Rawicz, Bojanowo, Miejską Górkę,
Pakosław i Jutrosin.
- Poradnia udziela pomocy uczniom, rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek
mających siedzibę na terenie działania poradni.
- Poradnia udziela pomocy dzieciom nieuczęszczającym do przedszkola, szkoły oraz ich
rodzicom mieszkającym w rejonie działania Poradni.
§2
Cele i zadania poradni
- Celem działania Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Rawiczu, zwanej dalej
„ Poradnią ”, jest udzielanie dzieciom od momentu urodzenia i młodzieży pomocy
psychologiczno – pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej związanej
z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomaganie przedszkola,
szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych .
- Do zadań poradni należy:
1) Diagnozowanie dzieci i młodzieży, prowadzone w szczególności w celu określenia
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości
psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania
w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego
problemu, w tym;
- a) diagnozę pedagogiczną, psychologiczną, logopedyczną dzieci i młodzieży, także
dzieci i młodzieży słabowidzącej i niewidzącej słabosłyszącej i niesłyszącej,
z autyzmem , w tym z zespołem Aspergera, w celu rozpoznawania potrzeb
i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych, predyspozycji
i uzdolnień, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych, specyficznych trudności
w uczeniu się, problemów przystosowawczych uczniów oraz w celu określenia
rodzaju i zakresu niezbędnej pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
- b) diagnozę dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi,
wymagającymi kształcenia specjalnego lub zajęć rewalidacyjno – wychowawczych,
- c) diagnozę dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia edukacji
w szkole, w celu wydania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju,
- d) diagnozę psychologiczno – pedagogiczną dzieci i młodzieży, których stan zdrowia
uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
2) Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno
– pedagogicznej polegającej w szczególności na:
- a) prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin,
- b) udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-
pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz
planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
- c) udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych
dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych
i wychowawczych;
3) Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą
i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie
nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych
polegających w szczególności na:
- a) udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub
specjalistom, świadczącym pomoc psychologiczno – pedagogiczną
w przedszkolu, szkole lub placówce, pomocy w;
– rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu ryzyka
wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły
podstawowej,
– planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego,
– rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów,
- b) współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu
przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz
opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno –
terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno –
wychowawczych,
- c) współpracy, na pisemny wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki lub
rodzica dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego,
w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków
dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno –
komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe
i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego
albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego,
- d) udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom,
o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 3 lit.a pomocy w rozwiązywaniu problemów
dydaktycznych i wychowawczych,
- e) podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci
i młodzieży,
- f) prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci
i młodzieży, rodziców i nauczycieli,
- g) udzielaniu, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli
i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom,
wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom, o których mowa
w § 2 ust. 2 pkt 3 lit. a;
4) Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie
realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wyłącznie w zakresie
wynikającym ze specyfiki pracy poradni. Wspomaganie to polega na zaplanowaniu
i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły
lub placówki z uwzględnieniem;
- a) kierunków realizacji polityki oświatowej państwa ustalanych przez ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz wprowadzanych zmian
w systemie oświaty,
- b) wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek, których wypełnianie jest
badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji
zewnętrznej,
- c) realizacji podstaw programowych,
- d) rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania
i wychowania,
- e) analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników sprawdzianu
i egzaminów,
- f) potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków, o których
mowa w pkt. 4 e,
- g) innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę.
- Pomoc, o której mowa w ust. 2 jest realizowana w szczególności w formie:
1) indywidualnej terapii psychologicznej, pedagogicznej lub logopedycznej dla dzieci
i młodzieży w zależności od rozpoznanych potrzeb, na wniosek rodzica lub
pełnoletniego ucznia;
2) indywidualnej, zespołowej lub grupowej terapii psychologicznej, logopedycznej
i pedagogicznej dzieci i młodzieży słabowidzącej, niewidzącej, słabosłyszącej
i niesłyszącej;
3) indywidualnej terapii psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej dzieci
i młodzieży z autyzmem,
w tym z zespołem Aspergera;
4) terapii integracji sensorycznej dla dzieci i młodzieży;
5) psychoterapii dla rodziców dzieci korzystających z pomocy psychologiczno –
pedagogicznej udzielanej;
6) terapii rodziny;
7) zajęć terapeutycznych na terenie przedszkoli i szkół lub w domu ucznia, wychowanka,
w przypadkach losowych i braku specjalisty w szkole lub w przedszkolu oraz w miarę
posiadanych środków finansowych poradni;
8) grup wsparcia dla dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli w zależności od potrzeb
klientów;
9) prowadzenia mediacji na terenie przedszkola, szkoły lub poradni, za zgodą
zainteresowanych;
10) interwencji kryzysowej na terenie przedszkoli, szkół lub poradni w sytuacji kryzysu,
na pisemne lub telefoniczne zgłoszenie;
11) warsztatów dla uczniów, rodziców i nauczycieli na pisemne zapotrzebowanie
przedszkoli, szkół, placówek lub z inicjatywy poradni;
12) wykładów i prelekcji dla uczniów, rodziców i nauczycieli na pisemne zapotrzebowanie
przedszkoli, szkół , placówek lub z inicjatywy poradni;
13) poradnictwa psychologicznego, pedagogicznego, logopedycznego i innego
specjalistycznego dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli, pedagogów
i psychologów szkolnych w formie:
- a) cotygodniowych poniedziałkowych dyżurów na terenie poradni,
- b) dyżurów na terenie szkół i przedszkoli po złożeniu pisemnego
zapotrzebowania z uwzględnieniem możliwości kadrowych poradni,
- c) i innej;
14) konsultacji dla uczniów, rodziców i nauczycieli w formie indywidualnej
lub zespołowej na terenie poradni lub w środowisku ucznia;
15) udziału w zebraniach rad pedagogicznych na pisemne
zapotrzebowanie przedszkoli, szkół lub z inicjatywy poradni;
16) udziału w spotkaniach nauczycieli, wychowawców grup
wychowawczych i specjalistów udzielających dziecku pomocy
psychologiczno – pedagogicznej organizowanych z inicjatywy i na
terenie przedszkoli i szkół lub z inicjatywy specjalistów poradni na
terenie poradni;
17) działalności profilaktycznej mającej na celu udzielanie pomocy
psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka
oraz ich rodzicom poprzez:
- a) realizację programów profilaktycznych na terenie szkół i przedszkoli,
- b) współudział w tworzeniu lub opiniowaniu programów lokalnych na rzecz
zapobiegania zjawiskom patologicznym wśród dzieci i młodzieży,
- c) prowadzenie zajęć z zakresu profilaktyki uzależnień dla uczniów, rodziców
i nauczycieli;
18) działalności profilaktycznej mającej na celu wczesne rozpoznawanie
zaburzeń rozwojowych, zapobieganie trudnościom wychowawczym
i rozwijanie umiejętności wychowawczych poprzez:
- a) warsztaty integracyjno – adaptacyjne dla dzieci i młodzieży z klas I szkół
podstawowych i ponadpodstawowych,
- b) zajęcia promujące zdrowy styl życia,
- c) treningi asertywności,
- d) Szkołę dla Rodziców i Wychowawców,
- e) badania przesiewowe słuchu, mowy i wzroku oraz inne w zależności od
składanych wniosków i potrzeb środowiska,
- f) działalność edukacyjną dla rodziców i nauczycieli,
19) działalności informacyjno- szkoleniowej dla rodziców, nauczycieli,
uczniów oraz środowiska w formie:
- a) broszurek tematycznych,
- b) artykułów w lokalnej prasie,
- c) prowadzenia strony internetowej poradni,
- d) wystąpień na konferencjach,
- e) organizowania konferencji, narad, szkoleń;
20) doradztwa dla uczniów w zakresie dokonywania wyboru kierunku kształcenia,
zawodu i planowania, kariery zawodowej, w celu wspomagania ich w podejmowaniu
decyzji edukacyjnych i zawodowych;
21) wspierania nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego sytemu
doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia
i zawodu;
22) wprowadzania przez nauczycieli poradni nowych form pracy oraz
metod diagnozy i terapii dzieci i młodzieży;
23) organizowania i prowadzenia sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli
i specjalistów przedszkoli, szkół i placówek w celu doskonalenia ich pracy,
w szczególności poprzez wymianę doświadczeń, w zakresie wynikającym
ze specyfiki pracy poradni.
- Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Poradnia realizuje zadania współdziałając także z innymi poradniami, placówkami
doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi oraz organizacjami
pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom
i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
- Poradnia współdziała z wymienionymi w ust. 5 podmiotami poprzez:
1) konsultacje;
2) wymianę doświadczeń i informacji;
3) udział lub pomoc w organizowaniu szkoleń, seminariów, warsztatów itp.:
4) podejmowanie działań w celu zapewnienia kompleksowej pomocy dziecku
i rodzinie;
5) wspólne realizowanie działań, w tym profilaktycznych na rzecz dzieci, rodziny
i środowiska lokalnego.
- Szczegółowe zasady współdziałania w konkretnej sprawie ustala dyrektor
poradni lub dyrektor we współpracy z Radą Pedagogiczną.
§3
Opiniowanie i orzekanie w poradni
1.Poradnia wydaje opinie:
1) w sprawach określonych w odrębnych przepisach,
2) w innych niż określone w odrębnych przepisach sprawach związanych
z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
- Opinię wydaje się na pisemny wniosek rodzica dziecka albo pełnoletniego
ucznia, którego dotyczy opinia. W przypadku, gdy opinia dotyczy dziecka
uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub placówki albo pełnoletniego ucznia
uczęszczającego do szkoły lub placówki, na pisemny wniosek odpowiednio rodziców albo
pełnoletniego ucznia, poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub
placówki, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza.
- Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, osoba, która
składa wniosek, powinna, na wniosek poradni, przedstawić zaświadczenie lekarskie
o stanie zdrowia zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
- Osoba, która składa wniosek, może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację
uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych,
pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku dziecka uczęszczającego do
przedszkola, szkoły lub placówki, albo pełnoletniego ucznia uczęszczającego do szkoły lub
specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole
lub placówce.
4a. W celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych dziecka
albo pełnoletniego ucznia, poradnia może zwrócić się do dyrektora odpowiednio
przedszkola, szkoły lub placówki, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza,
o wydanie opinii nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów,
o których mowa w § 2ust. 2 pkt. 3 lit.a, informując o tym osobę składającą wniosek.
- W poradni stosuje się wzory opinii zawierające dane zgodne z obowiązującymi przepisami.
- Rodzic dziecka lub pełnoletni uczeń korzystający z pomocy psychologiczno –
pedagogicznej na terenie poradni mogą uzyskać w poradni:
1) zaświadczenie potwierdzające objęcie dzieci lub młodzieży formami pomocy
psychologiczno- pedagogicznej na terenie poradni;
2) informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni.
- Zaświadczenie lub informację wydaje się na pisemny wniosek rodzica albo pełnoletniego
ucznia.
- W poradni działają zespoły orzekające, które wydają:
1) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i uczniów niepełnosprawnych
oraz niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy;
2) orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego, dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia
uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole
podstawowej;
3) orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan
zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły;
4) orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych zespołowych lub
indywidualnych dla dzieci i uczniów ze względu na niepełnosprawność intelektualną
w stopniu głębokim;
5) opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia
niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole,
6) orzeczenia i opinie wymienione w pkt. 1- 3 i pkt. 5 dla dzieci słabowidzących
i niewidomych, słabosłyszących i niesłyszących, z autyzmem, w tym z zespołem
Aspergera.
- Zespoły wydają orzeczenia oraz opinie na pisemny wniosek rodzica dziecka lub ucznia lub
na pisemny wniosek pełnoletniego ucznia składany do Zespołu.
10.Wnioskodawca załącza do wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii o potrzebie
wczesnego wspomagania rozwoju dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności
wydane przez specjalistów opinie, zaświadczenia oraz wyniki z obserwacji i badań
psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich, dokumentację medyczną dotyczącą
leczenia specjalistycznego.
11.Zespoły wydają orzeczenia i opinie według wzorów zgodnych z obowiązującymi
przepisami.
12.Zespoły orzekające działające w poradni wydają:
1) orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów szkół uczęszczających do przedszkoli,
szkół i ośrodków, mających siedzibę na terenie powiatu rawickiego;
2) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie
indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych i opinie,
a w przypadku dzieci, które nie rozpoczęły spełniania obowiązkowego rocznego
przygotowania przedszkolnego i nie korzystają z wychowania przedszkolnego, oraz
dzieci, które nie są objęte zajęciami rewalidacyjno – wychowawczymi, a mieszkają
na terenie powiatu rawickiego;
3) orzeczenia w przypadku dzieci i młodzieży nieuczęszczających do przedszkola,
szkoły lub ośrodka, a mieszkające na terenie powiatu rawickiego;
- Poradnia posiada wzory druków: wniosków, opinii wychowawcy o funkcjonowaniu
ucznia w szkole, opinii o trudnościach ucznia w czytaniu, pisaniu lub w matematyce,
zaświadczeń lekarskich i innych, które wnioskodawca może otrzymać w sekretariacie
poradni lub wydrukować ze strony internetowej poradni: www.poradniarawicz.pl
- Uchylony
§4
Kompetencje organów poradni
- Szczegółowe kompetencje i zadania dyrektora poradni:
1) kierowanie działalnością poradni i reprezentowanie jej na zewnątrz;
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
3) sprawowanie opieki nad dziećmi i młodzieżą korzystającą z pomocy
poradni;
4) realizowanie uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji;
5) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym poradni zaopiniowanym
przez radę pedagogiczną poradni i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe
wykorzystywanie, a także organizowanie administracyjnej, finansowej
i gospodarczej obsługi poradni;
6) współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli
w organizacji praktyk pedagogicznych;
7) zapewnianie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych
do realizacji zadań;
8) zapewnianie pomocy pracownikom poradni w realizacji ich zadań i doskonaleniu
zawodowym;
9) w wykonywaniu swoich zadań współpracowanie z radą pedagogiczną,
10) wstrzymanie wykonania uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami
prawa. Niezwłoczne zawiadamianie o tym organu prowadzącego poradnię oraz
organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
11) pełnienie funkcji przewodniczącego rady pedagogicznej;
12) przedstawianie radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym,
ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru
pedagogicznego oraz informacji o działalności poradni;
13) dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w poradni
nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Decyduje w szczególności
w sprawach:
a)zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników poradni,
b)przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym
pracownikom poradni,
c)występowania z wnioskami , po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej,
w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz
pozostałych pracowników poradni;
14) dokonywanie oceny pracy nauczycieli zatrudnionych w poradni;
15) realizowanie zadań związanych z uzyskiwaniem stopni awansu zawodowego przez
nauczycieli zatrudnionych w poradni zgodnie z obowiązującymi przepisami;
16) wydawanie decyzji kierowniczych związanych z organizacją pracy poradni
w formie zarządzeń;
17) opracowanie i publikowanie w sposób zwyczajowo przyjęty jednolitego tekstu
statutu.
- Szczegółowe kompetencje i zadania rady pedagogicznej:
1) zatwierdzanie planów pracy poradni;
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
w poradni;
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli poradni;
4) opiniowanie organizacji pracy poradni;
5) opiniowanie projektu planu finansowego poradni;
6) opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń,
nagród i innych wyróżnień;
7) opiniowanie propozycji dyrektora poradni w sprawie przydziału
nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego
oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych;
8) przygotowywanie projektu statutu albo jego zmian i uchwalanie go;
9) możliwość wystąpienia z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora
poradni;
10) ustalanie regulaminu swojej działalności oraz jego zmian;
11) uchwalanie planu pracy rady pedagogicznej na dany rok szkolny;
12) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym
sprawowanego nad placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu
doskonalenia pracy szkoły lub placówki;
13) podejmowanie uchwał w innych ważnych dla funkcjonowania poradni sprawach.
§5
Zasady współdziałania organów poradni:
1) organy poradni działają i podejmują działania w granicach swoich kompetencji
określonych ustawą i w statucie poradni;
2) bieżąca wymiana informacji pomiędzy organami poradni o planowanych
i podejmowanych działaniach następuje w formie;
- a) udziału w posiedzeniach rad pedagogicznych,
- b) uchylony
- c) bieżących i stałych informacji umieszczanych na tablicy znajdującej się
w sekretariacie poradni.
- Sposób rozwiązywania sporów między Dyrektorem i Radą Pedagogiczną:
1) negocjacje prowadzone w oparciu o rzeczowe argumenty na posiedzeniu lub kolejnych
posiedzeniach rady pedagogicznej, zwoływanych w celu rozwiązania sporu
i prowadzonych pod przewodnictwem dyrektora poradni;
2) w przypadku niemożności znalezienia rozwiązania sporu organy poradni powołują
mediatora celem podjęcia próby rozwiązania sporu. Mediatorem zostaje osoba spoza
poradni, bezstronna, zaakceptowana (obdarzona zaufaniem) przez oba organy,
dysponująca niezbędnymi kompetencjami w zakresie przedmiotu sporu.
§6
Organizacja pracy poradni
- Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka o 5 dniowym tygodniu
pracy, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
- Dzienny czas pracy poradni ustala dyrektor w uzgodnieniu z organem
prowadzącym.
- Sekretariat poradni czynny jest:
w poniedziałek w godzinach od 8.00 do 16.00,
od wtorku do piątku w godzinach od 7.00 – 15.00.
- Pracownicy poradni mogą realizować zadania wymieniowe w § 2 ust. 2 także poza
poradnią, w szczególności w przedszkolach, szkołach i placówkach
oraz środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży.
- Zadania realizowane poza poradnią odbywają się po wcześniejszym złożeniu
zapotrzebowania (oferty) przez zainteresowanych, w formie pisemnej. W uzasadnionych
przypadkach można przyjąć zgłoszenie telefoniczne.
- Wykonywanie czynności zawodowych przez pracowników na terenie miejscowości
będącej siedzibą poradni wymaga zgłoszenia dyrektorowi.
- Wykonywanie czynności zawodowych przez pracowników na terenie miejscowości nie
będącej siedzibą poradni wymaga każdorazowego otrzymania delegacji – polecenia
służbowego.
- Pracownicy poradni są odpowiedzialni za koordynację współpracy między poradnią,
a szkołami i przedszkolami rejonu działania określonego w szczegółowych zakresach
czynności na dany rok szkolny.
- W celu poprawy efektywności pracy dyrektor powołuje zespoły zadaniowe służące
realizacji konkretnych działań ujętych w koncepcji pracy poradni na dany rok. Zespół
funkcjonuje do czasu wykonania zadania.
- Dyrektor może powoływać zespoły realizujące jednorodne działania: zespół pedagogów,
psychologów, logopedów. Celem działania zespołów jest doskonalenie zawodowe,
dzielenie się wiedzą i doświadczeniem lub podejmowanie wspólnych działań
edukacyjnych : np.; tworzenie programów. Ze spotkania zespołu sporządza się krótką
notatkę. Pracą zespołu kieruje przewodniczący wybierany przez pozostałych członków
zespołu podczas pierwszego spotkania.
- Dyrektor powołuje zespoły zadaniowe lub jednorodne w formie ustnej, co powinno zostać
odnotowane w protokolarzu rady pedagogicznej.
- Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz
organizacji poradni, opracowany przez dyrektora poradni, z uwzględnieniem rocznego
planu pracy oraz planu finansowego Poradni do dnia 30 kwietnia danego roku.
- Arkusz organizacji Poradni, po zaopiniowaniu przez organ nadzoru pedagogicznego
i zakładowe organizacje związkowe, zatwierdza organ prowadzący poradnię w terminie
do dnia 25 maja danego roku.
- W arkuszu organizacji Poradni zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników
Poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze oraz ogólną liczbę
godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
- W przypadku nieobecności dyrektora Poradni zastępuje go inny nauczyciel Poradni
wyznaczony przez organ prowadzący.
- Poradnia prowadzi i przechowuje:
1) wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni, zawierający
numer nadany przez poradnię przy zgłoszeniu, imię (imiona) i nazwisko dziecka albo
pełnoletniego ucznia, jego datę urodzenia, numer PESEL, a w przypadku braku numeru
PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość oraz adres
zamieszkania;
2) dokumentację badań zawierającą dane klienta, datę badania, nazwę zastosowanych
narzędzi ,komentarz dotyczący wyników badań oraz podpis osoby przeprowadzającej
badanie;
3) dzienniki indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych poradni
zawierające:
- a) tygodniowy plan zajęć nauczyciela,
- b) zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach,
- c) imiona i nazwiska dzieci, uczniów i innych objętych różnymi formami pomocy,
- d) informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi nauczyciel współdziała
przy wykonywaniu swoich zadań,
- e) realizację zajęć w danym dniu nauczyciel potwierdza podpisem;
4) karty terapii psychologicznej, pedagogicznej, surdopedagogicznej i logopedycznej;
5) zeszyt porad, konsultacji bez badań;
6) zeszyt prelekcji, wykładów, warsztatów;
7) rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer określony
w pkt 1, numer opinii lub orzeczenia oraz datę ich wydania,
8) inną dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Poradnia jest jednostką budżetową, której obsługę finansową prowadzi Powiatowe
Centrum Usług Wspólnych.
§7
Praca zespołów orzekających
- W poradni są organizowane i działają na zasadach określonych w odrębnych przepisach
zespoły orzekające, które wydają orzeczenia i opinie wymienione w § 3 ust. 8 niniejszego
statutu .
- Zespół orzekający powołuje zarządzeniem dyrektor poradni indywidualnie dla każdego
dziecka lub ucznia.
- Posiedzenia zespołów orzekających odbywają się nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu,
w ustalonych przez przewodniczącego z dwumiesięcznym wyprzedzeniem terminach.
Wyjątek stanowi miesiąc lipiec, w którym nie organizuje się posiedzeń zespołów.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach, np.; konieczność objęcia dziecka
nauczaniem indywidualnym, posiedzenia mogą być zwoływane częściej.
- W skład zespołu wchodzą:
1) dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba- jako przewodniczący
zespołu ;
2) psycholog;
3) pedagog;
4) lekarz – sporządzający diagnozę lekarską na potrzeby zespołu orzekającego
na podstawie analizy dokumentacji medycznej załączonej do wniosku,
5) inni specjaliści, w szczególności posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki
specjalnej, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
- Pracą zespołu kieruje jego przewodniczący.
- W posiedzeniu zespołu może wziąć udział wnioskodawca, który zostaje powiadomiony
o terminie posiedzenia zespołu oraz o możliwości wzięcia w nim udziału. Powiadomienie
następuje na piśmie dostarczonym drogą pocztową lub do rąk własnych wnioskodawcy,
który potwierdza jego odbiór własnoręcznym podpisem. Wnioskodawca winien określić,
czy weźmie udział w posiedzeniu zespołu.
7a Na wniosek przewodniczącego Zespołu i za zgodą rodzica dziecka lub ucznia lub
pełnoletniego ucznia, w posiedzeniu zespołu, z głosem doradczym mogą uczestniczyć inne
osoby wymienione w przepisach szczególnych, wyznaczone przez ich dyrektorów.
7b Na wniosek lub za zgodą rodzica dziecka lub ucznia lub za zgoda pełnoletniego ucznia,
w posiedzeniu zespołu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć inne osoby niż
wymienione w § 6 ust. 2 pkt 2 – 5, w szczególności psycholog, pedagog, logopeda, lekarz
lub inny specjalista.
- Zespoły wydają orzeczenia i opinie o potrzebie wczesnego wspomagania
rozwoju na wniosek rodzica dziecka lub ucznia lub na pisemny wniosek pełnoletniego
ucznia. Druki wniosków można uzyskać w sekretariacie poradni lub na stronie
internetowej poradni.
- Wniosek wraz z załączoną dokumentacją zostaje poddany analizie formalnej przez
przewodniczącego zespołu.
10.W przypadku braku odpowiedniej dokumentacji przewodniczący wzywa wnioskodawcę
do przedstawienia tej dokumentacji w terminie, jednak nie krótszym niż 14 dni.
- Po analizie formalnej wniosek wraz z załączoną dokumentacją zostaje przekazany
członkom zespołu w celu przygotowania diagnoz .
- Wyznaczony przez przewodniczącego członek zespołu: pedagog lub psycholog
przygotowuje komplet dokumentacji dotyczącej rozpatrywanego wniosku i przekazuje
przewodniczącemu co najmniej 3 dni przed posiedzeniem zespołu. W uzasadnionych
przypadkach dopuszcza się możliwość przekazania kompletu dokumentacji na 1 dzień
przed posiedzeniem zespołu.
- W losowych przypadkach dopuszcza się możliwość rozpatrzenia wniosku, który wpłynął
do zespołu w dniu jego posiedzenia. Warunkiem jest jednak kompletna dokumentacja
medyczna, psychologiczno – pedagogiczna załączona do wniosku o wydanie orzeczenia
lub opinii.
- Zespół wydaje orzeczenie oraz opinię większością głosów.
15.W przypadku równej liczby głosów rozstrzygający jest głos przewodniczącego zespołu.
- Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół w wersji komputerowej:
1) Protokół zawiera w szczególności informację o podjętym rozstrzygnięciu wraz
z uzasadnieniem oraz informacją o zgłoszonym przez członka zespołu innym
stanowisku dotyczącym podjętego rozstrzygnięcia wraz z uzasadnieniem;
2) Protokół sporządza członek zespołu wskazany przez przewodniczącego;
3) Protokół sporządza się według wzoru opracowanego w poradni;
4) Protokół podpisują przewodniczący i członkowie zespołu;
5) Sporządzający protokół członek zespołu przekazuje niezwłocznie komplet
dokumentacji z posiedzenia zespołu przewodniczącemu.
- Orzeczenie lub opinię przygotowuje członek zespołu wyznaczony przez
przewodniczącego. Jest on odpowiedzialny za poprawność formalną
i merytoryczną orzeczenia lub opinii.
- Orzeczenie albo opinię doręcza się wnioskodawcy w terminie 7 dni od dnia
posiedzenia zespołu:
1) orzeczenie albo opinię doręcza się w jednym egzemplarzu;
2) orzeczenie odmowne doręcza się w jednym egzemplarzu.
- Wnioskodawca na swój wniosek może wystąpić o kopię orzeczenia albo opinii
poświadczonej za zgodność z oryginałem przez dyrektora poradni lub upoważnioną przez
niego osobę.
§8
Pracownicy poradni
- Poradnia zatrudnia:
1) pracowników pedagogicznych: psychologów, pedagogów, surdopedagogów, logopedów,
terapeutę pedagogicznego. Ponadto pedagodzy i psycholodzy posiadają dodatkowe,
kwalifikacje w zakresie doradztwa zawodowego, wczesnego wspomagania rozwoju
dziecka, terapii pedagogicznej, oligofrenopedagogiki, tyflopedagogiki i psychoterapii;
2) pracowników administracyjnych: samodzielnego referenta;
3) pracownika obsługi: sprzątaczkę.
- Zakres zadań psychologa:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci i młodzieży na terenie poradni,
a w uzasadnionych przypadkach w środowisku dzieci i młodzieży, w tym w środowisku
rodzinnym;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczej w celu wspierania rozwoju dziecka lub ucznia;
3) prowadzenie terapii psychologicznej na terenie poradni, szkoły, przedszkola lub
w środowisku rodzinnym;
4) organizowanie i prowadzenie zajęć z profilaktyki uzależnień;
5) udzielanie pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka, a także ich
rodzicom i nauczycielom;
6) prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców, nauczycieli na terenie
poradni, szkoły lub przedszkola;
7) udzielanie pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu
kariery zawodowej,
8) wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny.
- Zakres zadań pedagoga:
1) prowadzenie badań pedagogicznych i działań diagnostycznych uczniów mających
trudności w nauce i trudności wychowawcze, na terenie poradni, w środowisku dzieci
i młodzieży, w tym w środowisku rodzinnym;
2) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn
niepowodzeń;
3) wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się;
4) określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno –
pedagogicznej;
5) prowadzenie terapii pedagogicznej na terenie poradni, przedszkoli i szkół;
6) prowadzenie zajęć z profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
7) prowadzenie szkoleń, warsztatów, prelekcji wspomagających wychowawczą funkcję
rodziny;
8) udzielanie pomocy uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu
i planowaniu kariery zawodowej;
9) prowadzenie edukacji prozdrowotnej dla uczniów, rodziców i nauczycieli
w przedszkolach i szkołach.
- Zakres zadań logopedy:
1) prowadzenie badań logopedycznych na terenie poradni, w uzasadnionych przypadkach
także na terenie przedszkola, szkoły lub w środowisku rodzinnym dziecka;
2) prowadzenie terapii logopedycznej na terenie poradni;
3) organizowanie szkoleń, prelekcji, warsztatów o tematyce poświęconej zaburzeniom
i wadom mowy, dla rodziców i nauczycieli.
- Zakres zadań surdopedagoga:
1) prowadzenie diagnostycznych badań pedagogicznych dzieci i młodzieży słabosłyszącej
i niesłyszącej oraz opracowywanie diagnoz pedagogicznych dla potrzeb zespołu
orzekającego w wyżej wymienionym zakresie;
2) prowadzenie pracy terapeutycznej z dziećmi słabosłyszącymi i niesłyszącymi w formie
indywidualnej, zespołowej lub grupowej na terenie poradni;
3) prowadzenie zajęć rewalidacyjnych z dziećmi słabosłyszącymi i niesłyszącymi na
terenie szkół i przedszkoli, w przypadku braku specjalisty w szkole i w miarę
posiadanych środków finansowych poradni;
4) wspomaganie i wspieranie rodziców dzieci z wadą słuchu;
5) pomaganie rodzicom w rozwiązywaniu bieżących problemów związanych
z rehabilitacją słuchową, edukacją i wychowaniem dzieci;
6) systematyczna współpraca ze szkołami i przedszkolami w zakresie rozwiązywania
bieżących problemów związanych ze specyfiką pracy z dzieckiem z wadą słuchu;
7) wspomaganie nauczycieli szkół i przedszkoli w zakresie podnoszenia wiedzy
i umiejętności, metod, form pracy oraz specyfiki rozwoju dziecka z wadą słuchu;
8) utrzymywanie i nawiązywanie kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dzieci
z wadą słuchu;
9) pomoc w załatwianiu spraw związanych z otrzymaniem aparatu słuchowego, sprzętu
wspomagającego lepszy odbiór mowy;
10) popularyzowanie spraw dotyczących środowiska słabosłyszących;
11) współpraca ze specjalistami pracującymi z dzieckiem; logopedami, psychologiem,
pedagogiem specjalnym, specjalistą terapii pedagogicznej i wychowawcami;
12) prowadzenie diagnostycznych badań pedagogicznych dzieci przedszkolnych;
13) prowadzenie konsultacji, doradztwa i działalności informacyjnej i profilaktycznej
dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
14) sprawowanie opieki i odpowiedzialność za współpracę z przydzielonymi
przedszkolami;
15) prowadzenie terapii pedagogicznej dzieci w wieku przedszkolnym;
16) prowadzenie i organizowanie wspomagania przedszkoli, szkół lub placówek, o którym
mowa w § 2 ust. 2 pkt. 4 niniejszego statutu w zakresie wynikającym ze specyfiki pracy
poradni oraz realizowanie zadań koordynatora sieci współpracy i samokształcenia we
współpracy ze specjalistami poradni.
- Zakres zadań terapeuty pedagogicznego:
1) prowadzenie obserwacji pedagogicznych dzieci i młodzieży z autyzmem, w tym
z zespołem Aspergera, opracowywanie informacji o ich wynikach oraz zaleceń
terapeutycznych dla potrzeb zespołu orzekającego w wyżej wymienionym zakresie;
2) prowadzenie pracy terapeutycznej z dziećmi z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
w formie indywidualnej, zespołowej lub grupowej na terenie poradni;
3) prowadzenie zajęć rewalidacyjnych z dziećmi z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
na terenie szkół i przedszkoli, w przypadku braku specjalisty w szkole i w miarę
posiadanych środków finansowych poradni;
4) wspomaganie i wspieranie rodziców dzieci z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera;
5) pomaganie rodzicom w rozwiązywaniu bieżących problemów związanych
z terapia, edukacją i wychowaniem dzieci;
6) systematyczna współpraca ze szkołami i przedszkolami w zakresie rozwiązywania
bieżących problemów związanych ze specyfiką pracy z dzieckiem z autyzmem, w tym
z zespołem Aspergera;
7) wspomaganie nauczycieli szkół i przedszkoli w zakresie podnoszenia wiedzy
i umiejętności, metod, form pracy oraz specyfiki rozwoju dziecka z autyzmem, w tym
z zespołem Aspergera;
8) utrzymywanie i nawiązywanie kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz dzieci
z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera;
9) współpraca ze specjalistami pracującymi z dzieckiem; logopedami, psychologiem,
pedagogiem specjalnym, innymi specjalistami i wychowawcami;
10) prowadzenie diagnozy i terapii SI;
11) prowadzenie konsultacji, doradztwa i działalności informacyjnej i profilaktycznej
dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Zakres zadań samodzielnego referenta:
1) prowadzenie rejestracji dzieci i młodzieży;
2) prowadzenie dziennika korespondencyjnego i koniecznej dokumentacji
kancelaryjnej;
3) przyjmowanie telefonów;
4) prowadzenie księgi inwentarzowej, księgi księgozbioru, kart inwentaryzacyjnych;
5) prowadzenie list obecności pracowników;
6) uchylony
7) uchylony
8) uchylony
9) uchylony
10) prowadzenie archiwum zakładowego;
11) komputerowe opracowywanie orzeczeń i opinii o badanych osobach i terminowe
ich wysyłanie;
12) prowadzenie korespondencji ze szkołami dotyczącej badanych dzieci;
13) zakup materiałów biurowych, środków czystości i innego drobnego
sprzętu;
14) wykonywanie zadań pracownika wyznaczonego do ewakuacji i udzielania
pierwszej pomocy i ochrony przeciwpożarowej;
- Zakres zadań sprzątaczki:
1) wykonywanie prac porządkowych we wszystkich pomieszczeniach poradni
i dbanie o ogólną estetykę placówki;
2) uchylony.
- Szczegółowe zakresy czynności nauczyciele otrzymują każdego roku na zebraniu rady
pedagogicznej rozpoczynającej rok szkolny. Zakresy czynności mogą być weryfikowane.
- Pracownicy administracyjni i obsługowi otrzymują zakresy czynności
w momencie zatrudnienia. Zakresy czynności mogą być weryfikowane.
§9
Postanowienia końcowe
- Zasady prowadzenia gospodarki finansowej poradni określają odrębne
przepisy.
- Poradnia używa podłużnej pieczęci urzędowej o treści
PORADNIA
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
Gen. Grota Roweckiego 9e, 63-900 Rawicz
tel. 65 614 18 54; 65 614 27 98
NIP 699-18-62-672 REGON 4101094596