Światowy Dzień Słuchu

 

 

Światowy Dzień Słuchu został zainicjowany przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) i corocznie odbywa się 3 marca ( liczba 3.3 symbolizuje kształt ucha). Światowy Dzień Słuchu każdego roku ma swoje hasło przewodnie. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem  „Zmiana sposobu myślenia: sprawmy, aby pielęgnacja uszu i słuchu stała się rzeczywistością dla wszystkich!” Wydarzenie odbywa się na całym świecie, a celem kampanii jest dzielenie się informacjami i promowanie działań na rzecz zapobiegania ubytkom słuchu, a także zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat znaczenia ochrony słuchu i wsparcia dla osób z niedosłuchem. WHO zwraca uwagę, że ponad miliard młodych ludzi jest zagrożonych trwałym uszkodzeniem słuchu. Hałas, zwłaszcza długotrwały, jest szkodliwy dla zdrowia i może powodować uszkodzenia układu nerwowego, ubytek słuchu, stres, nerwowość, zaburzenia krążenia i trawienia, bezsenność, zmęczenie.

Za najbardziej szkodliwe uważa się:

  • słuchanie zbyt głośnej muzyki przez słuchawki douszne,
  • częste przebywanie na koncertach, dyskotekach i w klubach,
  • systematyczny hałas w miejscu pracy, np. w hali produkcyjnej.

W jaki sposób można dbać o słuch?

  • chronić układ słuchowy przed  nadmiernym narażeniem na hałas,
  • zmniejszać głośność radia, telewizora, odtwarzacza muzyki,
  • wykonywać badania przesiewowe słuchu.

Jeżeli  Twoje dziecko słyszy, a nie rozumie.

Dobre słyszenie jest podstawą efektywnego komunikowania się i uczenia. Czy wiesz, że aż 30% dzieci z dysleksją oraz 40-50% dzieci z trudnościami w nauce ma zaburzenia przetwarzania słuchu?

Jeżeli Twoje dziecko ma trudności:

  • w skupieniu uwagi
  • w nauce, pisaniu i czytaniu, w nauce języków obcych
  • z rozumieniem mowy, gdy w otoczeniu jest szum, gwar lub hałas
  • z rozumieniem dłuższych lub złożonych poleceń ustnych
  • prosi często o powtórzenie pytania lub wypowiedzi
  • często sprawia wrażenie nieobecnego
  • chorowało na przewlekłe wysiękowe zapalenia ucha środkowego lub na ostre zapalenia ucha, miało przerośnięty migdałek gardłowy

Aktywny Trening Słuchowy metodą Neuroflow® usprawnia:

  • różnicowanie dźwięków mowy, naukę czytania i pisania, naukę języków obcych
  • utrzymanie uwagi na głosie nauczyciela w szumie i hałasie
  • podzielność uwagi, gdy jednocześnie mówi kilka osób
  • wydłuża pamięci słuchową
  • rozwija mowę, prawidłową artykulację i melodię języka
    W efekcie skutkuje poprawą wyników w nauce, szczególnie w zakresie umiejętności czytania, pisania ze słuchu i uczenia się drogą słuchową.

To należy sprawdzić, czy przyczyną trudności nie są zaburzenia przetwarzania słuchowego APD. Umów się na diagnozę w certyfikowanym ośrodku Neuroflow® i sprawdź ryzyko zaburzeń u dziecka. Terapia Neuroflow ATS® jest nowatorską terapią zaburzeń przetwarzania słuchowego i jako jedna z nielicznych w tej dziedzinie – opiera się na najnowszej wiedzy i badaniach medycznych. Jest to pierwszy w Polsce interaktywny trening wyższych funkcji słuchowych.

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Rawiczu oferuje przesiewowe badania słuchu dla dzieci od 6 roku życia. Celem badań jest wykrycie możliwych dysharmonii czy zaburzeń na wczesnym etapie. Do przeprowadzenia badań wykorzystywany jest program „Słyszę” opracowany przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie we współpracy z inżynierami z Katedry Inżynierii Dźwięku i Obrazu Politechniki Gdańskiej. Badania wykonuje się w cichym pomieszczeniu, posługując się Platformą Badań Zmysłów. Platforma Badań Zmysłów została wyposażona w różnorodne testy przesiewowe, które umożliwiają wykrywanie szeregu dysfunkcji w zakresie słuchu, wzroku i mowy.

Diagnozę Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego -APD można wykonać w PPP w Rawiczu , wymagana jest wcześniejsza rejestracja

  więcej inf: www.neuroflow.pl

Informacji w sprawie badania słuchu udzielają: pedagog Monika Lorenc, terapeuta/surdopedagog Honorata Szymańska oraz neurologopeda Anna Kołodziej