Światowy Dzień Słuchu został zainicjowany przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) i corocznie odbywa się 3 marca ( liczba 3.3 symbolizuje kształt ucha). Światowy Dzień Słuchu każdego roku ma swoje hasło przewodnie. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „Zmiana sposobu myślenia: sprawmy, aby pielęgnacja uszu i słuchu stała się rzeczywistością dla wszystkich!” Wydarzenie odbywa się na całym świecie, a celem kampanii jest dzielenie się informacjami i promowanie działań na rzecz zapobiegania ubytkom słuchu, a także zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat znaczenia ochrony słuchu i wsparcia dla osób z niedosłuchem. WHO zwraca uwagę, że ponad miliard młodych ludzi jest zagrożonych trwałym uszkodzeniem słuchu. Hałas, zwłaszcza długotrwały, jest szkodliwy dla zdrowia i może powodować uszkodzenia układu nerwowego, ubytek słuchu, stres, nerwowość, zaburzenia krążenia i trawienia, bezsenność, zmęczenie.
Za najbardziej szkodliwe uważa się:
- słuchanie zbyt głośnej muzyki przez słuchawki douszne,
- częste przebywanie na koncertach, dyskotekach i w klubach,
- systematyczny hałas w miejscu pracy, np. w hali produkcyjnej.
W jaki sposób można dbać o słuch?
- chronić układ słuchowy przed nadmiernym narażeniem na hałas,
- zmniejszać głośność radia, telewizora, odtwarzacza muzyki,
- wykonywać badania przesiewowe słuchu.
Jeżeli Twoje dziecko słyszy, a nie rozumie.
Dobre słyszenie jest podstawą efektywnego komunikowania się i uczenia. Czy wiesz, że aż 30% dzieci z dysleksją oraz 40-50% dzieci z trudnościami w nauce ma zaburzenia przetwarzania słuchu?
Jeżeli Twoje dziecko ma trudności:
- w skupieniu uwagi
- w nauce, pisaniu i czytaniu, w nauce języków obcych
- z rozumieniem mowy, gdy w otoczeniu jest szum, gwar lub hałas
- z rozumieniem dłuższych lub złożonych poleceń ustnych
- prosi często o powtórzenie pytania lub wypowiedzi
- często sprawia wrażenie nieobecnego
- chorowało na przewlekłe wysiękowe zapalenia ucha środkowego lub na ostre zapalenia ucha, miało przerośnięty migdałek gardłowy
Aktywny Trening Słuchowy metodą Neuroflow® usprawnia:
- różnicowanie dźwięków mowy, naukę czytania i pisania, naukę języków obcych
- utrzymanie uwagi na głosie nauczyciela w szumie i hałasie
- podzielność uwagi, gdy jednocześnie mówi kilka osób
- wydłuża pamięci słuchową
- rozwija mowę, prawidłową artykulację i melodię języka
W efekcie skutkuje poprawą wyników w nauce, szczególnie w zakresie umiejętności czytania, pisania ze słuchu i uczenia się drogą słuchową.
To należy sprawdzić, czy przyczyną trudności nie są zaburzenia przetwarzania słuchowego APD. Umów się na diagnozę w certyfikowanym ośrodku Neuroflow® i sprawdź ryzyko zaburzeń u dziecka. Terapia Neuroflow ATS® jest nowatorską terapią zaburzeń przetwarzania słuchowego i jako jedna z nielicznych w tej dziedzinie – opiera się na najnowszej wiedzy i badaniach medycznych. Jest to pierwszy w Polsce interaktywny trening wyższych funkcji słuchowych.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Rawiczu oferuje przesiewowe badania słuchu dla dzieci od 6 roku życia. Celem badań jest wykrycie możliwych dysharmonii czy zaburzeń na wczesnym etapie. Do przeprowadzenia badań wykorzystywany jest program „Słyszę” opracowany przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie we współpracy z inżynierami z Katedry Inżynierii Dźwięku i Obrazu Politechniki Gdańskiej. Badania wykonuje się w cichym pomieszczeniu, posługując się Platformą Badań Zmysłów. Platforma Badań Zmysłów została wyposażona w różnorodne testy przesiewowe, które umożliwiają wykrywanie szeregu dysfunkcji w zakresie słuchu, wzroku i mowy.
Diagnozę Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego -APD można wykonać w PPP w Rawiczu , wymagana jest wcześniejsza rejestracja
więcej inf: www.neuroflow.pl
Informacji w sprawie badania słuchu udzielają: pedagog Monika Lorenc, terapeuta/surdopedagog Honorata Szymańska oraz neurologopeda Anna Kołodziej